28 января 2014 г
Створення Фонду загальнодоступних телекомунікаційних послуг – шлях до кращого задоволення потреб суспільства
На засіданні 28 cічня 2014 року Комісія розглянула проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про телекомунікації» щодо створення Фонду загальнодоступних телекомунікаційних послуг» (далі – законопроект), ініційований народним депутатом VII скликання Шпеновим Д. Ю. та зареєстрований у Верховній Раді України за № 3842 від 27.12.2013. У ході засідання НКРЗІ вирішила підтримати даний законопроект та висловити свою позицію про доцільність його прийняття.
Аналіз забезпеченості споживачів телекомунікаційними послугами в Україні свідчить, що основними проблемами є недостатність та нерівномірність забезпечення населення загальнодоступними послугами на території країни, існують бар’єри для розвитку інфраструктури загальнодоступних послуг у важкодоступних місцях та в регіонах із низькою щільністю населення.
Розробники стверджують, що мета розробки законопроекту – забезпечення універсального доступу споживачів до телекомунікаційних мереж загального користування та надання загальнодоступних телекомунікаційних послуг нормованої якості на всій території України за регульованими державою тарифами. Такий підхід базується на міжнародному досвіді, адже схожі Фонди створено в багатьох країнах світу, причому в ряді з них адміністрування вказаних Фондів здійснюється саме органами регулювання. Як свідчить текст депутатського законопроекту, ним передбачено узгодження законодавства України щодо універсального доступу та універсальних телекомунікаційних послуг із законодавством Європейського Союзу. Зокрема, враховуються положення Директиви 2002/22/ЄС від 07.03.2002 (Директива про універсальні послуги), яка вимагає забезпечення доступності телекомунікаційних послуг визначеної якості для всіх користувачів на всій території, незалежно від географічного розташування, за доступною ціною, та містить вимоги щодо установлення механізмів фінансування операторам собівартості зобов’язань щодо універсальних послуг. Ця Директива також передбачає можливість створення в країні відповідного Фонду, встановлення прозорих механізмів його наповнення і розподілу перерахованих коштів.
Крім того, запропоновані цим законопроектом зміни до Закону України «Про телекомунікації» передбачають вирішення проблеми забезпечення доступу населення України до загальнодоступних телекомунікаційних послуг. Для цього визначено, що НКРЗІ прийматиме рішення щодо покладання певних обов'язків на учасників ринку телекомунікацій з істотною ринковою перевагою в ряді регіонів України, а саме щодо розвитку та надання ними таких загальнодоступних телекомунікаційних послуг споживачам. Передбачається компенсувати збитки таким операторам чи провайдерам із Фонду загальнодоступних телекомунікаційних послуг, а його наповнення забезпечити шляхом запровадження окремого збору, обов’язок щодо сплати якого покладатиметься на операторів, провайдерів телекомунікацій.
Що стосується власне ідеї створення в Україні Фонду загальнодоступних телекомунікаційних послуг, НКРЗІ зазначає наступне. Існуючі норми законодавства щодо розвитку та забезпечення населення загальнодоступними послугами наразі залишаються не реалізованими, оскільки законодавчо не визначено джерел фінансування та механізмів компенсації операторам телекомунікацій збитків від надання загальнодоступних телекомунікаційних послуг населенню, що їх потребує. З огляду на це Комісія ще з лютого 2012 року приділяла особливу увагу розв’язанню питання щодо забезпечення та розвитку універсальної послуги, стратегічного планування, перспектив заснування в Україні Фонду загальнодоступних телекомунікаційних послуг, а також процесу розробки відповідної політики та аналізу своїх наступних дій. Одним із перших кроків НКРЗІ у цьому сенсі було проведення 27–28 лютого 2012 року семінару за підтримки корпорації Intel та Агентства США з питань міжнародного розвитку (USAID).
У 2012 році НКРЗІ прийняла за основу проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України у зв’язку зі створенням Фонду загальнодоступних телекомунікаційних послуг». Фахівці НКРЗІ, спираючись на світовий досвід, проаналізували поточний стан ринку телекомунікаційних послуг в Україні та дійшли висновку, що створення такого Фонду прискорить зростання рівня проникнення послуг широкосмугового доступу (ШСД) в Україні. Комісія також опрацювала зауваження і пропозиції, отримані тоді від громадськості до цього документу, яким пропонувалося визначити у Законі «Про телекомунікації», що право на одержання коштів з Фонду має будь-який оператор, провайдер телекомунікацій, який надає або має намір надавати загальнодоступні телекомунікаційні послуги. Крім того, НКРЗІ висувала пропозицію розширити перелік таких послуг ще й послугами фіксованого доступу до мережі Інтернет на швидкості до 2 Мбіт/с включно.
Подальші ініціативи НКРЗІ щодо можливих варіантів вирішення проблеми розвитку галузі для стовідсоткового забезпечення загальнодоступними послугами населення країни, врахування досвіду провідних країн світу, а також наявний брак бюджетного фінансування підтверджують думку про те, що на сьогодні створення Фонду загальнодоступних телекомунікаційних послуг вкрай необхідне як стимулятор розвитку телекомунікаційних мереж у місцях з недостатньою забезпеченістю телекомунікаційними послугами, зокрема у віддалених та важкодоступних регіонах. Фонд стане однією із складових піклування держави про соціально незахищені верстви населення.
Таким чином, НКРЗІ припускає, що із прийняттям запропонованого депутатом законопроекту будуть задіяні усі важелі для того, аби імпульс розвитку ринку телекомунікаційних послуг за рахунок додаткових інвестицій Фонду на період до 2021 року, без залучення бюджетного фінансування, слугуватиме виконанню зобов’язань держави у забезпеченні належних умов для підключення до загальнодоступних телекомунікаційних послуг кожного домогосподарства, державної установи, кожного закладу соціальної сфери, сприятиме наближенню органів державної влади до громадянина, створенню нових робочих місць та повноцінному розвиткові інформаційного суспільства в Україні. Разом із тим функціонування Фонду підкреслить соціальну складову ринку телекомунікацій, слугуватиме виконанню поставленого Президентом України завдання до 2020 року увійти до 20-ки кращих країн світу відносно забезпечення населення інформаційно-комунікаційними послугами.
|