16 мая 2002 г.
Конференція "Електронний уряд та електронна демократія" мала на меті об▓єднання знань і досвіду представників держави, бізнесу, суспільних організацій при створенні електронного управління та розвитку громадянського суспільства в країні. Участь у ній взяли, крім українських організацій та фірм, фахівці з Росії, Білорусі та Нідерландів.
╙диний сайт для всього уряду
Захід відбувся у квітні у Києві під час акції "Електронна Україна" в рамках Другої міжнародної конференції e-Development. Його організатори: проект GIPI.Internews.UA за підтримки Світового Банку, а також компаній HitExpo та ComputerLand.
Український уряд, як зазначив Віктор Бондар, начальник Управління стратегії розвитку інформаційних ресурсів і технологій Секретаріату Кабінету Міністрів України, вже розпочав конкретні кроки по створенню стратегічних інформаційних основ реалізації електронного урядування. Зокрема, прийнято постанову щодо створення єдиного Web-порталу Кабміну, на якому розміщуватиметься інформація про діяльність органів виконавчої влади. 17 квітня завершується тендер на створення порталу. Заявки на участь у ньому отримано від більш ніж 50 організацій, у тому числі від PricewoterhouseCoopers тощо.
Стратегічно Web-портал визначається не як єдина база даних, а як єдина пошукова система державних органів. Знаючи одну ╡нтернет-адресу, один телефон, громадянин чи бізнесмен може знайти будь-яку необхідну інформацію. Подібну структуру мають портали урядів Канади, США, Австралії, Фінляндії.
Уряд також готує правову базу: вже розроблено законопроекти про електронний документообіг, електронний цифровий підпис, а також правила підключення органів державної влади до ╡нтернету.
КМДА √ лідер у сфері інформатизації
На думку Олександра Баранова, начальника Управління зв▓язку телекомунікацій та інформатизації Київської міськдержадміністрації, необхідно в цілому переглянути парадигму державного адміністративного управління. В широкому розумінні існує ціла ієрархія "урядів": центральні, регіональні, галузеві. ╡ вони повинні забезпечити функціональну й інформаційну взаємодію з усіма членами суспільства, з кожною людиною. Здійснити це можна тільки за допомогою електронного уряду. Для його реалізації необхідна відповідна правова база, організаційні перетворення, технологічні удосконалення, а також зміни у кадровому складі посадовців.
О. Баранов зазначив, що в Києві зараз готуються нормативні документи з визначення статусу інформаційних ресурсів, інтелектуальних послуг. У Головному обчислювальному центрі житлового управління столиці розпочато експеримент, згідно з яким кожен киянин може переглянути свій квартирний рахунок, впевнитися в його правильності, роздрукувати й оплатити його. В КМДА готується документ, який дозволив би вже цього року перейти на електронний документообіг між центральним офісом і районами міста. Розроблено регламент взаємодії урядових структур з метою спільного обслуговування мешканців столиці. Йдеться про організацію пунктів колективного доступу населення до інформації online. Такими пунктами можуть бути бібліотеки, поштові відділення, ╡нтернет-клуби.
На думку Олександра Баранова, впровадження електронного уряду сприятиме, зокрема, боротьбі з корупцією внаслідок деперсоніфікації взаємодії населення з посадовцями.
Для впровадження е-уряду потрібна відповідна мотивація. А в Україні зараз працюють в основному ентузіасти. Необхідно також підвищувати комп▓ютерну грамотність населення. Недостатньо обладнати комп▓ютерами шкільні класи, інформаційні дисципліни повинні впроваджуватися в навчальний процес, щоб школярі прониклися духом цих технологій.
Допомога з-за кордону
╡нформатизації українського суспільства великою мірою допомагає Міжнародний Фонд "Відродження". Однією з нових програм фонду є "Сприяння впровадженню елементів електронного управління в Україні". Олеся Архипська, менеджер інформаційної програми фонду, розповіла, що протягом 2003√2005 рр. в Україні за підтримки місцевих органів самоврядування створюватимуться регіональні офіси електронного залучення громадян до прийняття рішень. Підтримку програмі надають також Британська Рада в Україні, "╡нтерньюз-Україна" та Міжнародний альянс бібліотечних та інформаційних технологій (МАБ╡Т). У функції офісу входять інформування громадян, консультування їх з різних питань, здійснення політики партнерстава. Така структура надаватиме суспільно значущі послуги, серед яких розповсюдження критичної інформації (про корупцію, екологію, порушення прав людини). Офіс матиме соціальну спрямованість, допомога надаватиметься, передусім, з питань пенсійного забезпечення, оподаткування тощо.
Деякі проекти здійснюються і вітчизняними підприємцями. Зокрема, Олександр Григор▓єв, директор інформаційного центру "Елвісті", розповів про спільний проект Держкомзв▓язку та ОБС╙, за яким забезпечуватиметься прозорість системи регіонального управління України. За цим проектом розроблені структури типових Web-сайтів регіональних адміністрацій, методичні рекомендації, створені інструментальні засоби. Зараз вже працюють пілот-проекти Web-сервера Чернігівської облдержадміністрації, а також Web-сайту Бобровицької районної держадміністрації Чернігівської області. Доповідач вважає за доцільне створювати Web-портали регіонів, які потім об▓єднувати в єдиний урядовий портал.
Корисний зарубіжний досвід
Подібна схема створена в Республіці Білорусь: Національний центр правової інформації при Адміністрації Президента Білорусі має головний сервер в Мінську, а кожна область √ регіональні сайти, під▓єднані за допомогою волоконно-оптичних ліній. У 2003 р. передбачається створити в республіці національний урядовий Web-портал. Зазначалося, що створити технологічну схему замало, необхідно велику увагу приділяти контенту, оперативності інформації, що подається в ╡нтернет.
В Росії в січні 2002 р. була прийнята федеральна цільова програма "Електронна Росія". Діє також неурядова програма "Партнерство для розвитку інформаційного суспільства в Росії" (ПРИОР), яка покликана формувати взаємодію між учасниками процесу розвитку √ державою, бізнесом, громадянським суспільством, науково-освітньою спільнотою, інвесторами √ з метою подолання інформаційної нерівності в Росії і розвитку економіки, заснованої на знаннях.
Досвід Голландії, розвинутої в інформаційному плані держави, демонструє переваги поширення електронного урядування. Зокрема, минулого року більше 50 % громадян подали податкові декларації через ╡нтернет. Головне, електронне спілкування підвищує довіру громадян до уряду держави. Основне завдання такого уряду √ створення максимальних зручностей для мешканців країни. Розвиток online-спілкування проходить в кілька етапів, еволюційним шляхом. Кінцевою метою є інтерактивне двостороннє спілкування кожного громадянина з посадовцями.
До речі, як повідомили в Державній податковій адміністрації України, технічна можливість подання декларацій про доходи громадян держави через ╡нтернет існує, але поки що відсутня правова база, зокрема, не прийнято закон про цифровий підпис тощо.
|