26 июля 2001 г.
Минулого тижня події в галузі розвивалися зі швидкістю, якій можна позаздрити. 19 липня на засіданні Ради національної безпеки й оборони України, серед іншого розглядалося і питання захисту національних інтересів у сфері телекомунікацій.
Детально проаналізувавши ситуацію, що склалася в галузі, РНБОУ визнала незадовільною роботу Держкомзв’язку в сфері телекомунікацій. Члени Ради прийняли рішення рекомендувати Президенту звільнити з посади голови Держкомзв’язку Олега Шевчука. А вже ввечері наступного дня - 20 липня - стало відомо про підписання відповідного президентського указу. Іншим указом Станіслав Довгий, який останній рік обіймав посаду голови правління ВАТ "Укртелеком", призначений на посаду керівника галузі зв’язку та інформатизації.
ГОЛОВні звинувачення
Які ж проколи, за версією РНБО, були допущені Держкомзв’язку? Їх кілька. По-перше, технічний та технологічний рівень галузі не в повній мірі задовольняє державні потреби. При цьому зростає технологічна залежність України від іноземних виробників телекомунікаційного обладнання.
По-друге, система державного регулювання ринку послуг у сфері телекомунікацій залишається малоефективною. Нормативно-правова база не відповідає сучасному рівню розвитку галузі.
По-третє, слабко стимулюється інноваційна діяльність, що стримує ефективне впровадження сучасних вітчизняних систем обробки та передачі інформації.
По-четверте, недостатньо враховані інтереси держави при приватизації підприємств, що надають послуги в сфері телекомунікацій. Це негативно відображається на можливостях захисту національних інтересів.
По-п’яте, зростає тіньова діяльність в сфері надання телекомунікаційних послуг, численні факти розкрадання обладнання, зокрема, мережевого кабелю.
В результаті члени РНБОУ висловилися за прийняття ряду стратегічних мір, направлених на захист національних інтересів у сфері телекомунікацій.
Національні особливості взаємовідносин
Такий фінал протистояння двох помітних фігур галузі - керівників Держкомзв’язку та національного оператора. Напруга між ними відчувалася вже давно всіма, хто більш-менш слідкував за подіями. Їхні методи різнилися: більша публічність та відвертість з боку відомства щодо дій Укртелекому на ринку і навпаки - тихе, але наполегливе підкреслювання неприйняття політики Держкомзв’язку по відношенню до Укртелекому як підприємства, що знаходиться в особливому стані - передприватизаційному.
Ситуація, коли домінуючий оператор перебуває у натягнутих стосунках з Адміністрацією зв’язку, досить розповсюджена у світі. Але в українському варіанті вони переросли в конфронтацію. Варто нагадати, що надто довго Укртелеком і Держкомзв’язку були фактично одним цілим, надто багато ниточок поєднувало державний орган та державного оператора (наприклад, нині в Укртелекомі працюють два колишні міністри зв’язку – Валерій Єфремов та Олег Проживальський, Олег Шевчук також має досвід роботи в цьому підприємстві, тепер цю традицію продовжив Станіслав Довгий). Все це свідчить про те, що Держкомзв’язку дуже добре знав і розумів специфіку проблем національного оператора, щоб передавши його у відання Фонду держмайна, автоматично прирівняти до звичайного суб’єкту ринку зв’язку.
В пошуках логіки
Кажуть, щоб не засидітися на одному місці (і в творчому плані, і в плані кар’єрного росту) треба міняти роботу кожні три роки. Олег Шевчук вклався в цей термін – практично 2,5 роки. За цей період він встиг крім наведених вище "здобутків" (у версії РНБО), наприклад, забезпечити прийняття кількох основних законів галузі (про особливості приватизації Укртелекому, про радіочастотний ресурс, про поштовий зв’язок). Дев’ятому керівнику галузі доведеться вдаватися до енергійних дій, щоб "витягнути" з Верховної Ради на рівень закону "Про телекомунікації" один з його проектів. Саме сферу телекомунікацій занапастив останній керівник Держкомзв’язку. А галузь представлена ще поштою та сферою інформатизації.
Не секрет, що О. Шевчук займав активну позицію щодо просування процесу приватизації Укретелекому. Можливо, сьогодні його дії кваліфіковані як "прискорення". Однак, Укртелеком вже більше ніж півроку переданий до Фонду держмайна зі сфери управління Держкомзвязку. Тепер з’ясовується, що сума 5,9 млрд. грн. у вигляді цьогорічних надходжень до бюджету від приватизації, була виведена, як зауважив Станіслав Довгий (ще на посаді голови правління Укртелекому), без погодження з самим Укртелекомом. Хоча прогнозний план-графік приватизації національного оператора, який було розроблено ФДМУ, передбачав отримання грошей від продажу частки промисловому інвестору в грудні 2001 р. І те, що процес йде за графіком, ми неодноразово чули від укртелекомівських керівників різних рівнів, хоча терміни, зазначені в ньому вже суттєво відрізнялися від реальних. Сьогодні, коли вже всім очевидно, що бюджет не отримає запланованої від приватизації цього об’єкту суми, вперто звучить фраза про те, що не треба поспішати у такій важливій справі. З цим важко не погодитися, але не треба забувати про межу, яка відділяє розважливість у прийнятті рішень від затягування процесу (з різних причин). "ДК-Зв’язок" не один раз торкалася проблем, які гальмують приватизацію (і відсутність закону про телекомунікації є одною з найважливіших). Експерти вважають, що Укртелеком може бути приватизований наприкінці 2002 р.
Ще одна стаття, яка інкримінувалася О. Шевчуку - розкрадання обладнання, кабелю, нелегальний трафік на мережі, від чого збитки Укртелекому виміряються десятками мільйонів гривень щомісячно (див. також матеріал "На чому втрачаємо мільйони" ). Ситуація критична ще й тому, що втрати підприємства збільшуються з катастрофічною швидкістю. Знову ж таки логічно припустити, що в цьому випадку треба об’єднати зусилля і Укртелекому, і Держкомзв’язку, і МВС, але шукаючи нові форми взаємодії, бо існуючі методи боротьби не відповідають сучасним реаліям. Діючі документи Держкомзв’язку не дозволяють ефективно протидіяти розкраданню трафіку. Укртелеком, захищаючи державні інтереси, видав кілька місяців тому наказ № 22.
На думку аналітиків, у Олега Шевчука, що перебував на державній службі, переважав підхід підприємця, особливо на перших порах. Згодом, правда, він був зкоригований. Ставлення Шевчука до гучної судової справи між Укртелекомом і "Голден Телекомом", є скоріше прикладом публічного осуду політики національного оператора щодо "приватників". (Зауважимо, що у численних "розбірках" між операторами і Укртелекомом не без гріха буває як перша, так і друга сторона. А щоб дійти до суті, треба займатися питанням дуже ретельно.) Така відвертість і конкретність з боку колишнього голови Держкомзв’язку в свою чергу диктувалася намаганням зробити життя галузі більш прозорим і доступним не тільки для ринку, а й для широкої громадськості. Зрозуміло, що подібна поведінка і оцінки, які останнім часом були особливо різкими, не могли пройти непомітно для нього. Немає сумнівів, що сам Олег Шевчук був свідомий своїх дій.
Про технічний та технологічний рівень галузі, що не в повній мірі задовольняє державні потреби, можна сказати чимало. Питання технологічної залежності України від іноземних виробників телекомунікаційного обладнання та стримуючі мотиви для впровадження сучасних вітчизняних систем обробки і передачі інформації також пов’язані одне з одним. І щоб вирішити їх знадобиться не один рік. Найбанальніша причина, що лежить на поверхні, -відсутність достатніх інвестицій. Проте не відзначити українські здобутки в цьому плані також не можна (Державна премія в галузі науки і техніки минулого року за систему С-32, розробка системи "Лан" тощо).
На початку славних справ
Свій 47-й день народження Станіслав Довгий відзначив, вже перебуваючи у новому статусі. Крісломіністра для нього не в новинку: до цього були Міністерство у справах науки і технологій та Держкомітет з питань науки та інтелектуальної власності (на обох посадах він перебував менше року).
Прем’єр-міністр Анатолій Кінах, представляючи 23 липня нового голову колективу Держкомзв’язку та організацій, що знаходяться у сфері управління цього відомства, побажав С. Довгому, щоб цей крок тільки підняв результати його роботи на більш високий рівень, тим паче у такий відповідальний час. Кінах також застережив новопризначеного голову тримати рівну відстань від всіх політичних структур, які діють сьогодні в Україні. Він висловив сподівання, що кадрова політика буде виваженою, головне - спрямовувати зусилля на подальше формування професійної, відданої інтересам держави, дієздатної команди галузі. Що стосується бізнесу, то завдання влади – створити прозорі правила гри. "Ліквідність галузі, - зауважив прем’єр, - залежить від того наскільки прозоро вона працює".
Прем’єр зможе оцінити перші кроки нового керівника на найближчій колегії Держкомзв’язку, де буде присутній особисто.
Станіслав Довгий в свою чергу висловив подяку Президентові і прем’єрові за надану довіру. На його думку, ситуація, яка склалася у галузі, потребує виважених, комплексних, серйозних рішень, особливо на початковому етапі приватизації стратегічно важливих об’єктів, як Укртелеком. Для початку, вважає він, треба вивчити європейський, світовий досвід, щоб процес приватизації пройшов успішно, і підприємство отримало необхідні інвестиції.
З призначенням головою Держкомзв’язку вчорашнього керівника Укртелекому лишається й ряд питань. Наприклад, хто стане у керма національного оператора? Скільки часу знадобиться С. Довгому на формування команди в Держкомзв’язку? Якими будуть перші дії нового голови? Ринок в очікуванні.
Замість епілогу
Олега Шевчука не було на представленні нового керівника галузі, він відсутній в Києві, але ми сподіваємося отримати його коментарі щодо подій останнього часу. На сайті Держкомзв’язку (www.stc.gov.ua) розміщено його прощальне звернення:
"Шановнi колеги, дорогi друзi!
За два з половиною роки роботи ми змогли створити єдиний колектив однодумцiв-фахiвцiв високого класу. Я хотiв би висловити вдячнiсть всiм, з ким я працював. Мушу сказати, що я багато чому навчився, спiлкуючись з вами. Професiоналiзм, творчий пiдхiд, оперативнiсть, небайдужiсть та здоровий колективiзм - ось тi риси, якi визначають кожного зв'язкiвця та весь наш колектив в цiлому. Я пишаюся тим, що цi роки нашої плiдної роботи ми провели спiльно. Сподiваюся на творчу спiвпрацю у майбутньому".
|